HOME STAGING A KRYZYS NA RYNKU NIERUCHOMOŚCI

Świat walczy z pandemią koronawirusa, a my - pozamykani w domach – z jednej strony staramy się normalnie żyć, a z drugiej strony myślimy o tym, z jakimi skutkami tej sytuacji będziemy musieli zmagać się już za chwilę. Prognozy są różne i mniej i bardziej optymistyczne. Jednak jedno jest pewne, czekają nas zmiany i jeśli tylko to możliwe, powinniśmy się do nich przygotować.

Wszystkim, którym bliski w tym momencie jest rynek nieruchomości, zarówno inwestorom, jak i osobom prywatnym, myślącym o sprzedaży lub inwestycji w nieruchomości, chciałabym w tym miejscu przypomnieć historię narodzin home stagingu.

Kiedyś w branży nieruchomości nie było żadnej koncepcji aranżacji domów do sprzedaży, dopóki nie wymyśliła jej Barb Schwarz – projektantka wnętrz z USA. Weszła ona w świat nieruchomości na początku dość trudnych dla Stanów lat 70-tych. Szybko zdała sobie sprawę z tego, że aby zyskownie sprzedać dom, należy go do tej sprzedaży odpowiednio przygotować, podkreślając jego atuty, które przyciągną potencjalnych nabywców. Doświadczenie w pracy dla teatrów, w tym przygotowywanie scenografii do musicali i sztuk, podsunęło jej pomysł domowych inscenizacji, czyli takiej organizacji przestrzeni, która pokazałaby nieruchomość w jak najlepszy sposób i zachwyciła klientów.

Zaczęła dokładnie analizować nie tylko to, co mogło mieć wpływ na poprawę wyglądu nieruchomości, ale także to, co odstraszało klientów i zniechęcało ich do zakupu. Jej domowe inscenizacje szybko zaczęły przynosić efekty i stały się  skuteczną i bardzo pomocą techniką stosowaną z czasem coraz częściej podczas sprzedaży domów i apartamentów. Swoją koncepcję nazwała home stagingiem.

W tej chwili jest jedną z 50 najbardziej cenionych i wpływowych kobiet w branży nieruchomości na całym świecie. W swojej karierze wystawiła i sprzedała pond 5000 nieruchomości. Do dziś rozpowszechnia wiedzę i koncepcję home stagingu wśród milionów ludzi.

Sekret home stagingu polega na wykreowaniu takiego wnętrza, które stanie się atrakcyjne i pożądane przez jak największą ilość osób. Wnętrza, które będzie odpowiadało stylowi życia potencjalnych nabywców. Dzięki zasadom home stagingu i estetyce, która się w nich kryje, zwiększamy szansę na szybszą i zyskowniejszą sprzedaż nieruchomości. Home staging jest więc tym, co każdy powinien wziąć pod uwagę, jeśli nie chce, by jego nieruchomość była zbyt długo na rynku. W Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii o home stagingu mówi się nawet jako o pewnej koncepcji sukcesu. Profesjonalne przygotowanie, czyli umiejętna inscenizacja, pokazuje nieruchomość z jak najlepszej strony, często wprowadzając nową jakość do wnętrz. Jednocześnie pozostawia potencjalnemu nabywcy czy najemcy miejsce na jego własne pomysły aranżacyjne.

Home staging opiera się również na założeniu, że spośród dwóch nieruchomość tego samego typu, w tej samej lokalizacji i zbliżonego przedziału cenowego, kupujący zawsze wybierze tę, która wygląda na zadbaną i lepiej się prezentuje. Każdy kupujący szuka najlepszej jakości w najlepszej możliwej cenie. Home staging jest więc inwestycją w jakość, która ma większą szansę sprzedać się szybciej. Kupując nieruchomość klienci nabywają przede wszystkim pewien styl życia (a nawet marzenia). W ciągu 30 sekund od wejścia do nieruchomości są w stanie ocenić, czy to właśnie tu chcą i będą mieszkać, czy to właśnie tu chcą i będą inwestować.

Co nam daje home staging?

  • cena profesjonalnie przygotowanej nieruchomości może wzrosnąć nawet o 10 - 15% w stosunku do jej wcześniejszej wartości
  • wzrasta szansa na szybszą sprzedaż
  • nieruchomość pozytywnie wyróżnia się na tle konkurencji
  • home staging często kosztuje mniej niż konieczność obniżenia ceny, związana z brakiem zainteresowania
  • możliwość obiektywnego spojrzenia na nieruchomość i emocjonalny dystans, który uwolni wnętrze od osobistych wspomnień czy upodobań i nada mu neutralny charakter (z tym właściciele nieruchomości mają często największy problem).

Czy warto inwestować w home staging, gdy wisi nad nami widmo kryzysu?

Na to pytanie powinniście odpowiedzieć sobie sami. Jedni mówią, że kryzys nie dotknie rynku nieruchomości, jeszcze inni, że ten kryzys już się zaczął. Nawet, jeśli obecna sytuacja miałaby nie mieć większego wpływu na ceny mieszkań i domów (co jest jednak mało prawdopodobne), to trzeba również pomyśleć o stronie kupującej. Czy obiecywane niskie oprocentowanie w bankach naprawdę sprawi, że będzie to kuszące na tyle, by w czasach niepewności zaciągać kredyty hipoteczne? Wiele osób być może straci źródło dochodów. Kryzys przecież grozi nie tylko sprzedawcom, ale też kupującym i wynajmującym i nie możemy o tym zapominać w naszych analizach rentowności.

To, co na pewno zwiększa szansę na sprzedaż czy wynajem nieruchomości i to nie tylko w nadchodzących dniach i miesiącach, ale zawsze, to KONKURENCYJNOŚĆ, JAKOSĆ i UCZCIWOŚĆ i tu z pomocą przychodzi właśnie home staging.

Home staging można zrobić samemu. Jest wiele darmowych materiałów, w tym vlogów i blogów (choćby mój :)) i troszkę mniej, ale jednak, książek na ten temat. Jeśli jednak nie macie czasu, albo macie już jakąś wiedzę, ale nie wiecie, jak „to” ugryźć, czy po prostu czujecie, że to Was przerasta, może wystarczy zapytać o radę, skonsultować swój pomysł, otworzyć się na różne opcje i propozycje? Dzięki temu prawdopodobnie uda Wam się zmobilizować do dalszego działania i osiągnąć zamierzony cel, jakim jest podkreślenie wyjątkowych cech Waszej nieruchomości i przyciągnięcie klientów, nawet w trudnych czasach, a wcale nie zrujnuje to budżetu.

W ramach swoich usług New Space proponuje Wam konsultacje home stagingowe (teraz także dostępne online), które są mało kosztowną inwestycją w profesjonalny wygląd Waszych nieruchomości. Często takie jedno spotkanie wystarcza, byście poczuli się pewni siebie i zmotywowani do zmian, według uzyskanych wskazówek. Konsultacja tym różni się od szeroko dostępnych źródeł informacji (płatnych i nie), że dotyczy konkretnych rozwiązań, konkretnych problemów, konkretnej nieruchomości - Waszej, a nie powszechnie dostępnej wiedzy ogólnej.

Na koniec chciałam Wam wszystkim życzyć wytrwałości, cierpliwości i przede wszystkim zdrowia w tych trudnych dniach. Trzymam kciuki za Wasze biznesy i transakcje, a zainteresowanych podniesieniem konkurencyjności swojej oferty na rynku nieruchomości, serdecznie zapraszam na konsultacje online i osobiste spotkania w nieruchomości w spokojniejszych czasach.

powrót

Facebook Pinterest